Paha Koulu

5

Kiusaamismyytit palasiksi

Kiusaamismyyttejä, jotka eivät ehkä pidäkään paikkaansa…

 

“(…)kiusattujen puolustajia arvostetaan todella paljon.”

 

Ei. Kiusattu on jo lähtökohtaisesti epäsuosittu, joten kiusaaminen nähdään usein jopa oikeutettuna. Kiusattua puolustamalla asetut luokan yleistä mielipidettä ja kieroutunutta oikeustajua vastaan. Sillä vain pudotat omaa statustasi luokassa.

 

(Sitaatin lähde: http://www.decibel.fi/tietoa/ihmissuhteet/koulukiusaaminen/auta-kiusattua/lisaa-vinkkeja )

 

“(…) Ylivoimaisesti suurin osa oppilaista pitää kiusaamista vääränä ja haluaisi, ettei ketään kiusata.”

 

Milläköhän tutkimuksella tämä on saatu aikaan? Tavallisimmilla kyselytutkimuksilla voi nimittäin saada melkoisen suuria tilastoharhoja aikaan. Kun oppilailta kysytään, että onko kiusaaminen a. Oikein, tai b. Väärin, niin tietysti suurin osa vastaa, että väärin. Kiusaaminen on kuitenkin osa luokan yleistä mielipidettä. Suurin osa luokasta pitää luokan epäsuositun kiusaamista ihan oikeutettuna. Sehän oli vain läppä, eikö? Jos luokan yleinen mielipide olisi, että ei saisi kiusata, ketään ei kiusattaisi, koska luokka menee massan mukaan ja siihen tarvitaan se massa. Tämä jo osoittaa, että jotain tuossa tuloksessa on pahasti pielessä.

 

(Sitaatti löytyy www.decibel.fi sivulta, mutta hukkasin sen)

 

“(…)KiVa Koulu® on Suomessa kehitetty, vahvasti tutkimustietoon perustuva kiusaamisenvastainen ohjelma, jonka tehokkuudesta kiusaamisongelmien vähentämisessä on saatu vahvaa tieteellistä näyttöä“

 

KiVa-koulu projektista ei ole olemassa yhtään ulkopuolisen tahon tekemää tieteellistä tutkimusta. Projektia tutkitaan parhaillaan ulkomailla, mutta mitään tuloksia ei ole vielä julkaistu. Todennäköisesti projektin kehittäjän itse tekemiä tutkimuksia ei voi pitää tarpeeksi puolueettomina, että niihin kannattaa luottaa.

 

(Sitaatin lähde: http://www.kivakoulu.fi/assets/files/KiVa-tutkimusraportti.pdf )

 

“(..) Jokaisen tulee voida olla oma itsensä ilman, että sen vuoksi tarvisi kestää kiusaamista eikä kenenkään tarvitse muuttua! Kiusaaminen ei yleensä johdu kiusatun ominaisuuksista, ulkonäöstä tai kinnostuksenkohteista vaan kiusaajan epävarmuuksista ja pahasta olosta ja siitä, että hän purkaa ne kiusattuun.”

 

Ensimmäinen lause on totta. Kaikkien pitäisi tulla hyväksytyksi omana itsenään, mutta valitettavasti se ei vaan niin mene…

Toisessa lauseessa mennäänkin sitten metsään, ja lujaa. Kiusaaminen harvemmin johtuu kiusaajan omasta pahasta olosta, epävarmuudesta, tai mistään tuon suuntaisesta. Kiusaamisella saavuttaa suosiota, ja se on hauskaa. Myös muiden mukana voi helpostikin ajautua huomaamattaan kiusaamaan jotakuta. Kiusaajatkin ovat aivan tavallisia ihmisiä, joista useimmiten kasvaakin ihan kunnon kansalaisia. Tietty niitä kännääviä rappionuoriakin tuosta ryhmästä löytyy, mutta se ei ole syy siihen, että pitäisi sanoa, että kaikki johtuu kiusaajan omasta pahasta olosta.

Kiusaaminen taas kohdistetaan aina epäsuositumpaan oppilaaseen, eikä se epäsuosio nyt taivaaltakaan tipu. Siihen on usein monia syitä, mutta mm. erilaiset kiinnostuksenkohteet, pukeutuminen, tai muut ominaisuudet joista muut eivät pidä, tiputtavat suosiota erittäin helposti. Erilaisuutta ei arvosteta. Se nyt vain on valitettava fakta, jolle ei voi mitään. Erilaisuus ei kuitenkaan missään tapauksessa oikeuta kiusaamiseen. Mikään ei.

 

(Sitaatti: http://www.decibel.fi/tietoa/ihmissuhteet/koulukiusaaminen/miten-toimin-jos-minua-kiusataan )

-Admin3

admin3 • 2014-11-21


Previous Post

Next Post

Comments

  1. admin2 2014-11-21 - 17:43 Reply

    Muutama hyvä myytti ja niiten murentamista. Poimittuna englanninkielisiltä sivustoilta.

    Ignore it

    Never ignore bullying; bullies use provocation to elicit a response from their target and if you ignore it the provocation will get worse. When people say ”ignore it” they mean ”don’t engage and don’t respond”. When bullying starts, recognise it immediately, keep a log of events, do your research, and get your parents and teachers involved. Be persistent. You have a right not to be bullied, harassed, assaulted or abused.

    Stand up for yourself

    It’s funny how people who simply say ”stand up for yourself” never, ever, tell you how to stand up for yourself. Even adults find it difficult to defend themselves against the onslaught of bullies, especially a serial bully.

    Victims of bullying don’t know how to defend themselves verbally or physically

    Society, parents and schools do not teach children the skills of physical, psychological, emotional and verbal self-defence. This is because most adults don’t know how to do this.

    Victims of bullying become too flustered to deflect bullies with humour

    Laughing at a mugger, rapist or paedophile will not deflect the actions of the mugger, rapist or paedophile. They might kill you for laughing at them though. A bully might kill you too, as in the case of Damilola Taylor. Bullies torment their prey for months, often years, and what appears like passiveness and fluster are more likely to be the outward signs of fear (of more violence), terror (of more violence), bewilderment (why me? [because you’re available]), confusion (why don’t the responsible adults fulfil their legal obligation of duty of care?) and trauma (cumulative psychiatric injury). Bullies are possessed of a verbal facility which is mistaken for intelligence but it’s more about plausible lying, deception, cunning, superficial charm and a Teflon-like ability to evade accountability. Child bullies are adept at manipulating the perceptions of adults, especially the less capable adults and those adults with low emotional intelligence.

  2. Puolustaja 2014-11-24 - 19:22 Reply

    Todella hyviä pointteja, etenkin nuo kaksi ensimmäistä! Tuosta puolustamisesta sanoisin myös, että suositummalla oppilaalla on pikemminkin paremmat mahdollisuudet (tai hän on ainoa jolla on mahdollisuuksia) saada jotain aikaan puolustamalla.

    • admin3 2015-01-10 - 21:46 Reply

      Haha, vastaan tähän nyt about kaksi kuukautta myöhässä, mutta parempi myöhään kuin milloinkaan :)

      Puolustajan pitäisi olla suositumpi kuin kiusaajan, ja siinä se ongelma piileekin. Suositut eivät lähtökohtaisesti ole niitä, jotka lähtevät oikeasti vastustamaan kiusaamista, koska suositut käytännössä ovat jo ”antaneet siunauksensa” kiusaamiselle. Kiusattu on juuri nimenomaan se, josta ei pidetä, ja siksi häntä saakin kiusata ilman seuraamuksia. Jos suositut pitäisivät kiusatusta sen vertaa, että puolustaisivat häntä, koko ongelmaa ei oikeastaan olisikaan.

  3. Laura Kataja 2015-04-16 - 13:51 Reply

    Asian ytimeen. ”Älä välitä” ei todellakaan tehoa, koska kiduttajat vain lisäävät kierroksia, jos valittu uhri ei reagoi. Sanon ”kiduttajat”, ei ”kiusaajat”, koska kyse ei todellakaan ole mistään kiusoittelusta vaan järjestelmällisestä toisen henkisestä ja fyysisestä tuhoamisesta (englanniksi sentään ”bully” ja ”tease” ovat selvästi eri sanat)

    Puolustautuminen ei onnistu, koska uhriksi valitaan se, joka on fyysisesti heikompi.

    Ja kiduttajilla on hyvä vaisto toimia niin että valvoja ei näe. Jos näkee, niin näkee vain pienen murto-osan ja kuvittelee että siinä on kaikki. ”Vain muutama tönäisy ja pari solvausta”.
    Ei vaan tuhansia lyöntejä ja solvauksia.

    • admin3 2015-04-17 - 20:48 Reply

      Hyvä kommentti. Kouluväkivalta olisi parempi nimitys kiusaamiselle, sillä kiusoittelu sekä ”läpänheitto” ja selkeä henkinen ja fyysinen väkivalta ovat todella eri asioita. Ei myöskään usein nähdä sitä kuuluisaa metsää puilta, sillä usein ulkopuolisen silmissä tilanne vaikuttaa vain pieneltä kiusoittelulta. Viilaan kuitenkin pilkkua, että kiusattu on pikemminkin heikommassa asemassa, johon kuuluu myös joskus tuo fyysinen osuus. Kuitenkin kiusattu voi jopa olla fyysisesti vahvempi kuin kiusaajat, mutta riittää vain, että hän on tavalla tai toisella ratkaisevasti heikompi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista / Pakollisissa kentissä on * merkki

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>