Paha Koulu

0

Wicked Problem

”A wicked problem is a problem that is difficult or impossible to solve because of incomplete, contradictory, and changing requirements that are often difficult to recognize. The use of term ”wicked” here has come to denote resistance to resolution, rather than evil. Moreover, because of complex interdependencies, the effort to solve one aspect of a wicked problem may reveal or create other problems” (lähde: Wikipedia)

Koulukiusaaminen on wicked problem, sen ydintä on vaikea määrittää selkeästi ja ratkaisuyritykset aiheuttavat uusia ongelmia, joiden ratkaisuyritykset aiheuttavat jälleen uusia ongelmia. Ja niin edelleen.

Nykyiset lähestymistavat koulukiusaamisen käsittelyyn ja ennaltaehkäisyyn ovat esimerkiksi seuraavanlaisia:

– lasten empatiakyvyn kehittäminen
– roolien tunnistaminen yhteisössä
– yhteisön sisäisen hyvän hengen luominen
– henkilökohtaisen oikeudentajun ja ”kansalaisrohkeuden” korostaminen
– lasten kannustaminen luottamaan aikuisiin ja heidän kykyynsä ottaa tilanteet haltuun
– kiusatuksi tulemisen riskien tunnistaminen ja niiden ennaltaehkäisy
– kouluille tarjottavat työkalut ja toimintamallit kiusaamistapausten käsittelyyn

Sinällään hyvät tavoitteet eivät kuitenkaan tuota toivottua tulosta ongelman kompleksisen luonteen vuoksi. Yksi syy siihen on, että sosiaalisten hierarkiarakenteiden monimutkaisuus koulumaailmassa on huonosti tunnettu.

Mitä erilaisimmat hierarkiarakenteet voivat johtaa kiusaamiseen, ja kaikille tilanteille pitäisi olla oma ratkaisumallinsa. Empatiakyvyn kehittäminen toimii vain melko marginaalisissa kiusaamisasetelmissa. Oppilas voi aidosti itkeä katsoessaan koulukiusaamista käsittelevää koskettavaa opetusvideota, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tilanteen kanssa, jossa hän ei halua missään tapauksessa istua jonkun vieressä siksi, että se toinen on vaan jotenkin outo.

Roolien tunnistamista käytetään KiVa Koulu-metodissa. Oppilaat jaetaan kiusaajiin, kiusaajan apureihin, sivustaseuraajiin, kiusatun puolustajiin jne. Kyseinen roolitus on stereotypinen ja naiivi, eikä se vastaa oikeaa elämää. Yksi henkilö voi myös samanaikaisesti toteuttaa useita rooleja, periaatteessa vaikka kaikkia. Voit olla samanaikaisesti sekä hyvis että pahis.

Yhteisön sisäistä henkeä yritetään usein nostattaa esim. luokkien yhteisillä projekteilla, retkillä, yhteisellä mukavalla tekemisellä jne. Kuitenkin statusasteikolla alimpana olevat oppilaat kärsivät näistä yhteisistä jutuista, koska heitä yritetään väkisin yhdistää joukkoon, joka heitä ei edes lähtökohtaisesti hyväksy. Yhteinen toiminta on eduksi statukseltaan keskikastin oppilaille, koska he voivat saada jutunjuurta itseään suosituimpien oppilaiden kanssa ja kaverisuhteita voi alkaa kehittyä.

Kansalaisvastuun opettamisesta oppilaille kiusattujen puolustamisen merkeissä olen kirjoittanut artikkelissa ”Kiusattujen puolustamiskampanja on opettajien vastuunpakoilua”. Luotettavien aikuisten käsite lapselle hämärtyy, kun kiusaamistapaukset ohjataan erityiselle muutaman opettajan tiimille selvitettäviksi. Asiaa ei siis hoida se aikuinen, joka tilanteen näki ja oli siinä mukana, tai se, jolle lapsi pitkän ajan jälkeen rohkaistui mennä kertomaan vaikeuksistaan. Ei lapsia voi näin luukulta luukulle pompottaa.

Olen kuunnellut yhden koko päivän seminaarin koulukiusaamisesta, ja suurin osa ajasta oli kiusatun kotiolojen analysointia, eli todennäköisyyttä joutua kiusatuksi jos vanhemmat ovat työttömiä/työelämässä jne. Lähtökohtaa perusteltiin sillä, että riskejä on tärkeä tunnistaa ja sitä myöten yrittää ennaltaehkäistä. En ole ihan vakuuttunut, edetäänkö näin oikeaan suuntaan. Analysoitaisiinpa samalla pieteetillä itse kiusaajia.

Kouluilla on suurimmilta osin käytössä KiVa Koulu- työkalut kiusaamisen lopettamiseen ja ehkäisyyn. Hyvää palautetta en menetelmästä ole kuullut muualta kuin menetelmän kehittäjien itse tekemistä tutkimuksista tai tutkimuksista, jotka on tehty menetelmän kehittäjien itse tekemien vaikuttavuusanalyysien perusteella. KiVa Koulu -menetelmään ei Suomen koululaisista monikaan usko.

Käsissämme on todellinen Wicked Problem.

admin2 • 2015-03-08


Previous Post

Next Post

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista / Pakollisissa kentissä on * merkki

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>