Paha Koulu

Comments

  1. admin2 2015-04-16 - 23:03 Reply

    Aamuteeveessä tämän sivuston perustaja oli sitä mieltä, että ainoa keino kitkeä kiusaaminen on antaa kiusaajalle käytöksestä hylätty numero todistukseen. –>Kiusaaja jää luokalle. Turhautuneena ja entistä huonovointisempna sama homma jatkuu, koska itse asiaan puututa. Tai asian ytimeen.

    -Että Mitenkä-

    • admin2 2015-04-17 - 15:18 Reply

      Suosittelen katsomaan pätkän uudestaan.
      -ei ollut puhetta siitä, että kyseessä olisi ainoa keino
      -ei ollut puhetta kiusaamisen kitkemisestä ilmiönä vaan siitä millaisia seuraamuksia kiusaamisesta pitäisi olla verrattuna muihin koulussa annettaviin seuraamuksiin.

    • Pettynyt äiti 2015-04-18 - 11:59 Reply

      Kuka se kiusaaja sitten on? Omalta kohdaltani voin sanoa, että se kiusaaja on se sosiaalisesti lahjakas lapsi, jonka kanssa kaikki haluavat olla ja josta opettaja tykkää. Se saa heikommalla itsetunnolla varustetut lapset kiusaamaan ja kouluvuoden päätteeksi tälle lapselle annetaan hymytyttö tai -poikapatsas, koska kaikki haluavat olla hänen kanssaan. Kun vahvistetaan palkinnolla väärää käytöstä, on turha kuvitella, että kiusaamista saadaan kitkettyä. Psykologia, peruskoulun oppimäärä.

  2. admin2 2015-04-16 - 23:04 Reply

    komppaan ’että mitenkä’ nimimerkkiä.
    Kiusaamiseen on puututtava ja kiusaaja pitää saada ymmärtämään tekevänsä väärin ja rangaistuskin saatava.
    Mutta luokalle jättäminen?
    Ongelman ydin? Kukaan ei synny kiusaajaksi. Pitää pystyä pureutumaan kiusaamisen syihin, miksi kiusaaja kiusaa. Siitä sitten rangaistuksen ohella pyrittävä ratkaisemaan ongelma.
    Luokalle jättäminen? Loppuuko kiusaaminen? Muuttuuko kiusaaja ihmisenä?
    Vai jatkuuko kiusaaminen, siirtyy koulusta työelämään jne.
    Kiusaaminen on vakava asia ja sen ratkaiseminen monisyinen ja vaikea asia-
    tv. Nina
    Facebookin Älä kiusaa- sivuston ylläpidosta

    • admin2 2015-04-17 - 13:49 Reply

      Luokalle jäämisen uhka vaikuttaisi merkittävästi niihin kiusaajiin, jotka ovat periaatteessa ihan fiksuja tyyppejä, eivät mitään patologisia tapauksia. Ihan peruslapsikin voi ajautua kiusaamaan. Jos seuraamus voisi olla tällainen, perusfiksu mutta ehkä vähän ajattelematon nuori jättää sanan sanomatta tai teon tekemättä.

      Missään tapauksessa tämä ei ratkaisisi ongelmaa kokonaisuudessaan, mutta ehdottomasti veisi taas askeleen eteenpäin. Kaikki muut toimet (ennaltaehkäisy jne) ovat ehdottoman tarpeellisia, mutta erilaiset kiusaajatyypit huomioiden on laajennettava katsantokantaa.

      • Että mitenkä 2015-04-17 - 14:34 Reply

        Onko rangaistuksen pelko se ainoa oikea syy jättää kiusaamatta?
        Pitäsköhän kiusaaja saada oivaltamaan se ihan oikea syy miksei ketään saa kiusata?
        Eihän narkkarikaan lopeta käyttöä vain sen takia, että siitä rangaistaan. Pakottamisella ja nöyryyttämällä tai uhkailemalla ei kiusaajasta ajeta kiusanhenkeä ulos.

        • admin2 2015-04-17 - 15:09 Reply

          Henkilökohtaisesti minulle ainoa syy olla parkkeeraamatta itselleni mukavasti mutta muille hankalasti on se, että siitä pätkähtää 40€ sakko. Edelleen, puhun siis perusfiksuista lapsista kiusaajina. Narkkariesimerkki on huono analogia tässä, he ovat se ääripää, johon mikään ei tehoa. Perusyhteiskunta perusfiksujen ihmisten kesken toimii niin, että tekemisillä on seuraamukset. Ei kiusaajia pidä demonisoida ihmisinä, heidän joukossaan on suuri määrä sellaisia, jotka vaan jotenkin ajautuivat tilanteeseen, koska seuraamuksia ei oikeastaan ollut.

  3. admin2 2015-04-16 - 23:05 Reply

    Koulun välineet ovat valitettavasti rajalliset. Aamuteeveessä ehdotettiin,että kiusaaja voisi saada käytöksestä hylätyn ja jäädä luokalleen siitä. Mutta kuulkaapas,kun ei oikein mistään enää saa antaa ehtoja saati jättää luokalleen. Siihen pitäisi antaa taas oikeudet takaisin koululle. Samaa mieltä olen,että pahoissa tapauksissa puheiden aika saisi olla ohi.
    Kiusaaminen on vakava asia ja parhaan kykynsä mukaan kouluissa siihen puututaan. Yksi keino olisi kiusaajan kouluuntulon epääminen. Erottaminen . Keskustelu huoltajat ja kiusaaja viranomaisen esim poliisin kanssa. Kiusaajan siirto toiseen kouluun. Ihan kirjallisia dokumentteja asiasta . Liian pitkään sovitellaan. Järeitä keinoja pitäisi osata käyttää. Ja lakipykälät kuntoon,jotta toimet olisivat lainvoimaisia.

    -h.k.-

    • admin2 2015-04-17 - 15:22 Reply

      Nimenomaan lainsäädäntöön onkin kaikella tällä keskustelulla tarkoitus vaikuttaa. Pohjatyön vain pitää olla riittävän pitkä ja perusteellinen ja kaikki näkökulmat on tietysti otettava huomioon. Aikaa tässä tulee menemään. Tätä työtä me teemme vasta nykyistä koulusukupolvea seuraavien polvien hyväksi.

  4. admin2 2015-04-16 - 23:11 Reply

    ”Asiantuntija” kertoi meille omia näkemyksiään. Siihen hänellä toki on oikeus. Hän kritisoi sitä mitä on tehty kiusaamisen estämiseksi. Hänellä oli kiusaajalle rangaistuksetkin valmiiksi mietittynä. Samoin vanhemmille tukiryhmää jne. Eli toimenpiteitä sen jälkeen, kun kiusaaminen on jo tapahtunut.
    Missä ehdotukset kiusaamisen estämiseksi? Missä ehdotukset ennakoimiseen ja varhaiseen puuttumiseen? Tämmöisenään juttu kääntyy itseään vastaan ja aiheuttaa vain ärtymystä.

    -mitään ratkaisua et esittänyt-

    • admin3 2015-04-17 - 13:50 Reply

      Ehdotuksia varhaiseen puuttumiseen ei ollut, koska kukaan ei ole vielä keksinyt toimivaa tapaa puuttua varhain. Pelkkä ”kiusaamiseen pitää puuttua ajoissa! Kiusaaminen on väärin!”-raivoaminen kun ei vie asiaa eteenpäin, varsinkaan kun kukaan ei vielä tiedä, mikä olisi se toimivin tapa puuttua varhain. Jos sinulla on hyviä varhaisen puuttumisen työkaluja, niin kommenttikenttä on avoin. Siitä vain ehdottamaan.

      Luokalle jättäminen olisi sekä rangaistus, että se ehkäisee myös tulevaa kiusaamista. Jos on selkeä sääntö, että kiusaamisesta jäisi luokalleen, niin se saisi useammankin miettimään kahdesti, kannattaako todella käydä sitä luokkaa uudestaan vain sen kiusaamisen tähden.

      Varhainen puuttuminen olisi ihan jees, jos olisi vain kunnolliset työkalut asiaan.

    • admin2 2015-04-17 - 15:15 Reply

      ”mitään ratkaisua et esittänyt” on valinnut sen linjan, että kiusaamisen jo tapahduttua ei mitään kannata enää tehdä. Lisäksi hän ärtyy siitä, jos joku haluaisi ehdottaa konkreettisia toimia kiusaamisen vähentämiseksi ja vanhempien tukemiseksi kiusaamisen jo tapahduttua. Koska ennaltaehkäisy ja maailmanrauha. Koska ärtymys siitä, että joku haluaa auttaa niitä, joiden elämä on tällä hetkellä yhtä helvettiä. He voivat olla myös vanhempia.

  5. Susanna 2015-04-17 - 07:54 Reply

    Kiusaaja tarvitsee hovin. Jättämällä kiusaaja luokalle hän saa ns häpeärangaistuksen ja hänet erotetaan hovistaan, joka jatkaa seuraavalla luokalla eteenpäin. Ja kyllä se luokalle jättäminen on myös selkeä viesti vanhemmille. Jos kotona on yhtään järkeä päässä, niin asiasta keskustellaan vakavasti.

    Ensimmäisestä kiusaamisesta varoitus ja selkeä viesti toisen kiusaamiskerran aiheuttamasta luokalle jäännistä. Tämä seuraamus kun ymmärretään kouluyhteisössä, niin luulisi sen ehkäisevän myös tulevia kiusaamistapauksia.

    Kiusaajat ovat usein niitä suosikkeja. Monesti myös ns hyvien perheiden lapsia. Näille perheille on tärkeää ylläpitää kiiltokuvakulissia, joka kyllä saa särön, kun oma kullannuppu jää luokalle käytösnumeron vuoksi.

  6. admin2 2015-04-17 - 13:06 Reply

    -siirretty kommentti-
    Erittäin tervettullut sivu. Nyt vaan painostusta opetushallituksiin ja ministeriöihin että opplias jätetään herkästi luokalle jos kiusaa.

    -Niklas-

  7. admin2 2015-04-17 - 13:13 Reply

    -siirretty kommentti-
    Kiusaamista voi todella tapahtua monella taholla. Lasten keskinäisiin ristiriitoihin, väkivallantilanteisiin ja kiusaamiseen tulee konkreettisin keinoin puuttua juuri koulussa, missä kiusaamista ilmenee. Rangaistusten tulisi olla selkeät, mutta kiusaajan luokalle jättäminen todennäköisesti aiheuttaisi lisää turhautumista, eikä poista vaan pahentaa tilannetta jo ennestään alhaisen koulumotivaation kanssa. Kiusaaja saattaa myös usein olla ikäistään älyllisempi, koulu on liian helppoa, lapsi turhautuu, joka näkyy negatiivisena, ei toivottuna häiriö käytöksenä, eikä luokan kertaaminen palvele tilannetta.

    Kiusaaminen aiheuttaa monenlaisia tunteita ja luonnollisesti kiusatun lapsen vanhempien suunnalla se purkautuu ärtymyksenä ja vihana. Rakentavan keskustelun ja asiaan puuttumisen ja ryhtymisen sijaan, vanhemmat saattavat jopa itse muuttua kiusaajiksi jos he julkisesti herjaavat ja nimittelevät lapsensa kiusaajaa. Vanhemmat siirtävät, lietsovat jopa istuttavat lapselleen sekä muille luokan vanhemmille pelkoa ja hätää vihaamaansa lasta, eli kiusaajaa kohtaan. Tai jos he kieltäytyvät yhteisistä tapaamisista kotona tai koulussa. Tällöin he kiusaavat, hankaloittavat ja suorastaan estävät tilanteen kehittymisen parempaan.

    Myös opettaja voi olla kiusaaja ja todellakin he voivat piiloutua ammattinsa taakse ja toimia hyvinkin mielivaltaisesti lasten suhteen. Opettajan negatiivinen kohtelu, toiminta ja kiusaaminen on ilmiönä tiedostettu, mutta tabu, johon ei kukaan uskalla puuttua. Olemme puuttuneet opettajan taholta kiusatuksi tulemiseen ja epäoikeudenmukaiseen toimintaan oman lapsemme kohdalla ja joutuneet vain suurempiin hankaluuksiin. Lapsemme jopa siirrettiin tämän vuoksi luokaltaan vanhempien ja lapsen vastustuksesta huolimatta. Silti koen, että vanhemmilla tulisi olla uskallusta ja rohkeutta vaatia oikeudenmukaisuutta ja oikeudenmukaista kohtelua lapsilleen.

    Koulussa on lasten mukaan kivoja ja inhokki opeja. Mielestäni lapsilla tulisi jatkuvan arvioinnin kohteena olemisen rinnalla olla oikeus myös arvioimaan opettajia ja koulua. Jo alaluokista lähtien kuka voisikaan olla paras arvioimaan ja antamaan palautetta opettajien toiminnasta kuin lapset itse. Sieltä saattaisi paljastua hyviä, joskin opettajien kannalta ikäviäkin asioita opettajan työtapoihin, mutta myös persoonaan liittyen. Ehkä juuri siksi tällaiseen lastenarviointiin ei toistaiseksi kouluissa ole oltu kovinkaan halukkaita. Eihän kukaan halua tietää olevansa ei-toivottu opettaja, vaikka todella syytä sille olisikin. Toivottavasti tähän tulisi muutos ja opetussuunnitelmaan lisätään suoraan kohta, oppilaan arviointi koulun ja opettajan toimista, jotta rohkeasti ja rehellisesti koulun vanhoihin kaavoihin ja rakenteiden kitkemiseen voitaisiin puuttua.

    -Katja-

    • admin3 2015-04-17 - 13:42 Reply

      En ota kantaa kiusaajan älylliseen tasoon, mutta uskoisin, että jos kiusaaja on ikäistään älyllisempi, niin hän kyllä ymmärtäisi myös, ettei halua jäädä luokalleen. Alhaisen koulumotivaation kanssa on vähän sama juttu. Jos koulua ei huvita käydä edes sitä yhdeksää vuotta, niin miten sitten kymmenen- tai yksitoista vuotta?

      Luokalle jättämisessä motivaatio kiusaamisen lopettamiseksi on yksinkertaisesti se, ettei halua käydä peruskoulua enää yhtään ylimääräistä vuotta. Eihän monilla motivaatio nopeusrajoitusten noudattamiseenkaan ole se, että siitä on haittaa muille, vaan se, ettei halua suurta sakkolappua tai ajokortin menettämistä.

  8. Että mitenkä 2015-04-17 - 18:13 Reply

    Oisko sellainen keino ehkäistä kiusaamista hyvä, että isi ja äiti kasvattaisivat sitä kullannuppua ja kertoisivat ja opastaisivat mitä saa tehdä ja mitä ei ja miksi ei saa. Moni ei viitsi, koska onhan se raskasta jutella lapsen kans ku ois muitaki kiireitä. Moni vanhempi sortuu sitten siihen: Jos kiusaat saat rangaistuksen. Asian voisi kertoa myös näin: Ketään ei saa kiusata, koska joku pahoittaa mielensä silloin eikä se ole oikein.

    • admin2 2015-04-17 - 19:33 Reply

      Tämä oli toivottavasti sarkasmia.

    • admin3 2015-04-17 - 21:31 Reply

      Loistava ehdotus, mutta. Valitettavasti on jo näemmä käynyt selväksi, ettei kiusaaminen lopu sillä, että kerrotaan että se on väärin ja siitä tulee paha mieli. Ole hyvä, ja etsi tästä muutama yli kaksivuotias, jolle ei ole opetettu, tai edes kertaakaan mainittu, että kiusaamisesta tulee paha mieli. Enpä usko, että ainakaan Suomesta näitä löytyy, ainakaan muutamaa yksittäistapausta enempää.

      Yhteiskunta toimii näin. Kerrotaan sääntö, kerrotaan miksi on semmoinen sääntö ja sitten kerrotaan, mitä seuraa jos sääntöä rikkoo. Sitten tietysti, jos joku vielä rikkoo sääntöä, niin seuraukset laitetaan toteen. En usko, että montaakaan lakiakaan noudatettaisiin kunnolla, jos ei olisi säädetty rangaistusta. Miksei samaa voida soveltaa kiusaamisessa. Eli: Kerrotaan, että täällä on sääntö, ettei kiusata, sitten kerrotaan, miksi ei saa kiusata, kerrotaan mitä seuraa, jos kiusaa, ja jos joku kiusaa laitetaan seuraamus toteen. Seuraamuksen täytyy olla selkeä ja sellainen, että sen välttäminen on suurempi asia, kuin itse teosta tuleva hyöty/mielihyvä. Tällä hetkellä kiusaamisesta annettavat seuraukset ovat niin lieviä ja epäselviä, että ketään ei oikeastaan kiinnosta, vaikka saisikin sen. Uskon, että monikin esimerkikisi parkkeeraisi väärin oikein sydämensä kyllyydestä, jos parkkisakko olisi ehkä muutaman euron, eikä sitäkään useimmiten edes annettaisi, vaan useimmiten poliisi sanoisi, ettei niin muuten saisi tehdä.

      Jos joku ei kiusaa, vaikka siitä ei rangaistaisikaan, niin hyvä niin. Heitä se rangaistus ei tule koskaan koskettamaankaan. Valitettavasti suurin osa kiusaa, minkä vuoksi tätä rangaistuksen koventamista ehdotankin.

    • admin3 2015-04-17 - 21:33 Reply

      + Vanhemmat antavat rangaistuksen, jos lapsi tekee väärin. Kertovat toki myös, miksi teko on väärin. Sitä kutsutaan kasvatukseksi. :)

  9. Johanna 2015-04-17 - 21:18 Reply

    Minusta hyvä rangaistus olisi koulusta erottaminen, joksikin aikaa. Ensimmäisestä kerrasta vaikka varoitus ja toisesta määräajaksi ulos. Toistuvista tapauksista aina vain pidemmäksi aikaa. Erottamisen ajan oppilaan vanhemmat hoitakoot oppivelvollisuuden toteutumisen.

    • admin2 2015-04-18 - 10:09 Reply

      Juuri tämä onkin nykyinen käytäntö (lainsäädäntö), ainoastaan sillä erotuksella, että koulun tulee hoitaa erotetulle lapselle korvaava opetus. Yhden oppilaan opetuksen järjestäminen erikseen on kunnalle kuitenkin niin iso taloudellinen rasite, ettei siihen käytännössä mennä vaikka tarvetta olisikin.

  10. osolemio 2015-04-18 - 00:16 Reply

    Kiusaajat kertovat koulussa kiusatusta, että hän kiusaa, on aina aloittamassa riidat, ei noudata sääntöjä yms. opettajalle ja opettaja uskoo kiusaajien kertomuksiin ja kokee siksi kiusatun kiusaajaksi ja kiusaajat hyviksi oppilaiksi, jotka tulevat kertomaan epäkohdasta ja ansaitsevat melkeinpä palkinnon.
    Kiusattu yrittää saada äänensä kuulluksi mutta opettaja itsepintaisesti uskoo aina kiusaajia. Kyseinen kiusattu on lapsi joka ei alistu vaan reagoi kiusaamiselle, yrittää puolustautua, saa raivarin välitunnilla kun jälleen kerran kiusataan, mutta kiusaajat ovat saaneet opettajan ja muutkin koulun aikuiset omalle puolelleen taitavalla mustamaalaamisella, panettelulla, ja kääntämällä kaiken aina kiusattua vastaan.
    Kiusatulle lukuvuoden päätteeksi annetaan 6 käytösnumeroksi, kiusaajien joukossa on lapsia jotka saavat 8:kin. Kiusaamisen uhrin kohtalo on myös joutua tällaisen kaksinkertaisen onnettomuuden kohteeksi. Ensin kiusataan, toistuvasti ja säälimättömästi, sitten opettajat rankaisevat huonolla käytösnumerolla. Tämä on todellisuutta, koska kiusaamiseen syyllistyvät valitsevat järjestäen teoilleen tilaisuudet jossa koulun aikuiset eivät näe tai kuule.
    Kiusatulla on todistustaakka ja usein hänen yritykset todistaa kokemansa päättyvät siiheen ”ettei näyttöä ole”. Samoin kun poliisin tutkinnan rajoittamispäätöksessä epäilty voi hyvinkin olla syyllistynyt rikokseen, mutta jos näyttö on olematon, tutkinta voidaan rajoittaa syyttäjän päätöksellä. Lisäksi epäilty saa lainmukaankin valehdella ummet ja lammet rangaistuksetta, ja kiusaajat ovat erittäin taitavia ja manipuloivia, ainakin tietyn sortin sellaiset.
    Pointtini on siis se, että kiusaamistilanteet voivat olla niin mutkikkaat, että ennen rankaisujen jakelua on tilanteet selvitettävä todella perin juurin, ettei oikeusmurhaa tapahdu.

    • admin2 2015-04-18 - 10:04 Reply

      Ilman muuta.
      Tässä nousee esille myös se, miten tärkeää on ymmärtää tilanteet ja puuttua niihin jo todella varhaisessa vaiheessa. Silloin viheliäistä selviteltävää on huomattavasti vähemmän.

1 2

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista / Pakollisissa kentissä on * merkki

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>