Paha Koulu

2

Seuraamukset ja rangaistukset

Kommenteissa on pariin otteeseen todettu, etteivät rangaistukset ole oikea keino kitkeä kiusaamista. Komppaan siltä osin, etteivät ne voi koskaan olla ainoa keino. Mutta olen vakuuttunut – minulla on kokemusta sekä kiusattuna että kiusaajana olemisesta! – että ne ovat silti ensisijaisen tärkeitä.
 
Mielestäni Suomea ja useita muitakin valtioita vaivaa nykyään käsittämätön rikollisten – ennen kaikkea väkivaltarikollisten – yliymmärtäminen. Selatkaapa muutama uutinen seksuaali-  tai väkivaltarikoksista annetuista tuomioista ja laittaaka käsi sydämmelle – onko tuollainen todella oikein? Tuomiot ovat lähes poikkeuksetta naurettavan pieniä – ja aivan samanlainen meininki vallitsee koulussa.
 
Kerran ala-asteella kerroin opettajille kiusaamisesta, jonka kohteena eräs poika oli. Siihen osallistui lähes koko luokka ja siihen kuului selkeää fyysistä väkivaltaa. Itse en ollut tapauksessa osallisena mutta hyvin tietoinen siitä.  Lopputuloksena kaikesta oli, että keskustelun (osallisina olivat kaikki kiusaamiseen osallistuneet) jälkeen rangaistukseksi annettiin viisitoista minuuttia jälki-istuntoa. Viisitoista minuuttia! Kiusaaminen ei loppunut yhtään mihinkään, vaan jatkui yläkouluun, jossa se pikkuhiljaa hiipui itsestään. Painotan, että kiusaaminen ei ollut mitään sanailua ja ilkeilyä, vaan myös fyysistä ja todella systemaattista – osallisina oli, kuten sanottua, suurin osa luokasta. Ja joukko koulutettuja aikuisia oli täysin kykenemättömiä panemaan alakouluikäisiä lapsia kuriin!
 
On sanottu myös, että kiusaaja tarvitsee apua eikä rangaistuksia. Rikollinen yleensä tarvitsee apua, mutta myös rangaistuksia.  Nämä kaksi eivät ole millään tavalla toisiaan poissulkevia.

Puolustaja • 2015-04-18


Previous Post

Next Post

Comments

  1. admin2 2015-04-18 - 20:00 Reply

    Seuraamuksia pitää olla, koska niiden yksi niiden olemassaolon idea on estää tai ainakin toimia hidasteena ei-toivotulle käytökselle. Keskustelua ja apua tarvitaan siihen, että kun jotain pääsi tapahtumaan, se ei toistuisi. On turha asettaa näitä eri lähestymistapoja vastakkain ja kehittää riitaa riitelemisen vuoksi. Lapsi menee pesuveden mukana.

  2. Äiti Espoosta 2015-04-27 - 19:22 Reply

    On kummallista, että aikuiset keskustelevat siitä pitääkö kiusaajaa kiusaamisesta rangaista vai ei. Voin ymmärtää keskustelua vain siitä näkökulmasta, että sitä johtavat
    a) koulun henkilökunta, joka pelkää joutuvansa kohtaamaan kiusaajien vihaiset vanhemmat ja puuttumaan rohkeammin kiusaamiseen
    b) kiusaajat ja kiusaajien vanhemmat, jotka eivät pidä kiusaamista vääränä tai ainakaan heitä ei kiinnosta se tosiasia, että kiusaaja voi pilata kiusatun elämän pitkäksi aikaa tai kokonaan.

    On itsestään selvää, että kiusaamisesta pitää tulla seuraamuksia ja jopa rangaistuksia. Aluksi seuraamus on keskustelua, valmentamista (kiusaamisen vastainen opetus, leikit, pelit) ja ryhmäyttämistä. Jos nämä toimenpiteet eivät lopeta kiusaajan toimintaa, seuraamusten pitää olla astetta tehokkaampia: puhuttelu, jälki-istunto, vanhempien kutsuminen koululle keskustelemaan, lastensuojeluilmoituksen tekeminen jne. Jos nämäkään toimenpiteet eivät auta, kiusaajan tilanne pitää nostaa oppilashuoltoryhmään koulukuraattorin, koulupsykologin ja erityisopettajan hoidettavaksi. Jos kiusaajan vanhemmat eivät saa kiusaajaa lopettamaan kiusaamista, eikä koulukaan kevyemmillä toimenpiteillä siihen pysty, pitää käyttää tehokkaimpia keinoja. Näitä ovat:
    • kiusaajan siirtäminen rinnakkaisluokalle
    • kiusaajan siirtäminen erityisopetukseen (integroitu erityisoppilas)
    • kiusaajan siirtäminen toiseen kouluun
    • kiusaajan siirtäminen erityisluokalle
    • kiusaajan siirtäminen erityiskouluun
    Kaikki edellä olevat toimenpiteet voidaan toteuttaa, vaikka kiusaajan vanhemmat olisivat eri mieltä. Heitä pitää kuunnella, mutta kuulemisen jälkeen pallo on viranomaisilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista / Pakollisissa kentissä on * merkki

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>