Paha Koulu

7

Jos se olisi sinusta kiinni

Tämä on Brainstorming-tyyppinen keskustelu. Jos koulukiusaaminen, sen käsittely ja ennaltaehkäisy olisivat sinun käsissäsi. Annetaan myös hetkeksi rajattomat resurssit toimia. Mitä visioisit? Lähtisitkö ilmiön kimppuun isona kokonaisuutena vai osanen kerrallaan?

 

Älä rajoita ajatuksiasi siihen mikä on realistista. Kaikki hyvät ideat maailmassa ovat aikanaan olleet järjettömiä.

admin2 • 2015-04-22


Previous Post

Next Post

Comments

  1. Itsepuolustustaitoja, itsetuntotaitoja 2015-04-23 - 14:37 Reply

    Erilaisuus ärsyttää. Jotkut ärsyyntyvät herkemmin, joillain
    on henkistä kanttia mahduttaa elämäänsä erilaisuutta. Kaippa kouluopetukseen
    tulisi sisällyttää vahvemmin jokaisen itsetuntoa vahvistavaa toimintaa; silloin
    siitä, kenen erilaisuus on arvokkaampaa, ei tarvitsisi ruveta nokittelemaan.

    Työyhteisöjen kiusaamiseen pystytään puuttumaan työnohjauksella; ja jo
    alustavia ärsyyntymisiä purkamaan ennaltaehkäisevästi kun pystytään hoksaamaan
    ja tunnustamaan myös erilaisen arvo. Ohjausta, mihin arvokkaaseen elämässä oman ylivoimaisuutensa voisi suunnata sen sijaan että suuntaa sen hyvin rajoittuneesti aseman hankkimiseen ja lyhytaikaiseen emotionaaliseen tyydytykseen. Koulukuraattoreita lisää, ja heille työnohjaajan koulutusta sovellettuna lasten kehitysedellytyksiin.

    Aikuisten maailmasta voitaisiin tuoda koulumaailmaan myös koulutukset, joilla
    valmennetaan kohtaamaan aggressiivinen tai vaativa asiakas. Vuorovaikutus-
    konsultit tuomaan henkisen itsepuolustuksen taitoja myös lapsille!

    Koululiikunnan osaksi itämaisia itsepuolustuslajeja, jotka sisältävät myös
    henkistä valmennusta, mindfullness-tekniikoita.

  2. Rea Peltola 2015-04-24 - 17:20 Reply

    Mielestäni lapsille – ja aikuisille – pitäisi opettaa asialliset käytöstavat. ja vaatia ja myös valvoa, että niitä noudatetaan. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri, mutta kaikkia kuuluu kohdella asiallisesti ja kohteliaasti. Lisäksi ihmisille pitäisi opettaa jo lastentarhassa neuvottelutaitoja ja konfliktinratkaisutaitoja. Ja ellei ongelman ratkaisu omin neuvoin onnistu, pitäisi olla lähellä ja aina nopeasti tavoitettavissa ylempi taho, joka pyynnöstä tulee ja ratkaisee ongelman.

    • admin3 2015-04-24 - 18:48 Reply

      Olen samaa mieltä. Käytöstavat pitää opettaa. Ongelma ei enää nykyään ole, ettei niitä opeteltaisi, vaan se, ettei niitä joko a) Valvota tarpeeksi tai/ja b) Valvotaan, mutta valvoja ei voi mitään sille, ettei niitä noudatettaisi.

      • mievaan 2015-05-05 - 13:49 Reply

        Mielestäni käytöstapoja ei opeteta oikealla tavalla nykyään. Me vaaditaaan lapsilta vain tiettyjä ulkoisia merkkejä, kuten sano kiitos. Viesti tuntuu usein olevan, että käyttäydy ikään kuin kunnioittaisit toista ihmistä, vaikket oikeasti kunnioitakaan. Sitä oikeaa ihmisarvon kunnioittamistahan meidän tulisi opettaa. Hyvin kirjoittaakin tästä osolemio artikkelissa Rangaistuksista kiusaamisen uudelleen nimeämiseen.

  3. admin2 2015-04-25 - 16:44 Reply

    Kaikkiin mahdollisiin pieniinkin juttuihin pitää tarttua. Kuten opettajat aina sanovat, koulussa on koko ajan jotain kahnausta ja kaikkeen ei voi puuttua. Aina joku vähän tönii käytävällä tms. Odotetaan siis jotain isompaa.

    Aivan kaikkeen puuttuminen veisi opettajilta kaikki opetusresurssit, kyllä. Kaikki aika menisi kasvatukseen. Mutta jos tarve vaatii, niin käytetään sitten koko eka luokka vain siihen, että opetetaan lapsille käytöstä. Osaisivatpahan kakkosella sen sitten ainakin perusteellisesti jollei muuta. Eikä kukaan tönisi käytävällä.

  4. admin2 2015-04-25 - 16:47 Reply

    Edesmennyt vaarini oli taitava kansakoulunopettaja ja rehtori. Hän sanoi aina, että ei sillä väliä oppivatko oppilaat mitään, kunhan tulee selväksi se miten siellä koulussa ollaan ja käyttäydytään.

  5. osolemio 2015-04-26 - 14:42 Reply

    Kannatan adm 2 ehdotusta ja vaarin ajatusta. Kouluista kiire pois. Mikään ei korvaa opettajaa jolla on arvomaailma kohdallaan ja välittävä asenne, rohkeus puhua ja toimia moraalisesti oikein silloinkin kun se laittaa alttiiksi koulun johdon moitteille. Opettaja- ja rehtorivalinnoissa eettisen toiminnan osaamisen korostaminen. Koulujen toiminnan valvonta.
    Kouluissa näennäisesti on paljon toimintaa joka tukee kasvua sosiaalisiin taitoihin, yhdessä tekemiseen, yms. Joka ennaltaehkäisee kiusaamista. Olenkin usein miettinyt kuinka paljon se tyydyttää koulun vuoden toimintakertomuksen saamista mallikelpoiseksi, kuinka paljon tominnan tuloksellista vaikutusta oppilaiden hyvinvointiin taas perin pohjin arvioidaan. Hyvään ilmapiirin luomiseksi ei tarvita ihmeitä. Pitkäjännitteistä, sitoutunutta työtä, jota arvioidaan säännöllisesti kylläkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista / Pakollisissa kentissä on * merkki

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>