Paha Koulu

0

You know my name, not my story

Ei ehkä niin kovin vastikään tullut, mutta melko uusi internetilmiö, You know my name not my story eli suomeksi tiedät nimeni et tarinaani on hiiviskellyt tiensä monien ihmisten facebookseinälle ja muutenkin tullut tunnetuksi etenkin nuorison keskuudesta. Kyseessä on siis kuva/joskus myös suora teksti kiusaamisesta ja niiden seuraamuksista. Idea on oletettavasti lähtenyt alunperin amerikasta. Kiusaaminen ja…

Continue Reading

0

Tiedote: Nykyinen kantamme sivustolle tuleviin kiusaamistarinoihin

Päätimme mietinnän tuloksena kantamme sivulle lähetettäviin kiusattujen tarinoihin. Ensisijaisesti emme hae kiusattujen tarinoita tälle sivustolle. Kuitenkin asiatekstiin voi toki laittaa esimerkiksi pohjustuksena omaa kokemusta asiasta, mutta sisällöltään pelkkiä kiusaamistarinoita emme julkaise. Päätimme pitää tämän asiatekstisivustona, koska kiusattujen tarinoita on jo muilla sivustoilla, eivätkä ne kuitenkaan vie asioita eteenpäin. Paha koulu-sivuston tarkoituksena on myös käydä rakentavaa…

Continue Reading

12

Miksi Paha Koulu (osa 1)

Paha Koulu- sivuston idea nousi siitä, että koimme koulukiusaamisesta käytävän sekä koulutason että valtakunnallisen keskustelun turhauttavaksi ja monilta osin epäonnistuneeksi. Näemme erittäin rationaalisia perusteita sille, että ajattelun suuntaa pitäisi muuttaa ja sitä kautta etsiä selvästi tehokkaampia työkaluja ongelman käsittelyyn. Koulukiusaamiskeskustelu ja KiVa Koulu pyörivät paikallaan ja lämpiävät vain sisäänpäin. Kiusaamisen jatkuva laajeneminen ilmiönä kertoo surullisesti…

Continue Reading

0

Siksi kun kerran voidaan

Serbialainen taiteilija Marina Abramovic toteutti rankan performanssin Rhythm 0 vuonna 1974. Pöydälle oli aseteltu 72 esinettä, joita yleisö sai käyttää vapaasti taiteilijaan kuuden tunnin ajan. Esineiden joukossa oli mm. ruusu, höyhen, hunajaa, ruoska, oliiviöljyä, sakset, veitsi, ase, luoti. Abramovic ei vastustellut edes siinä vaiheessa kun hänen ohimolleen painettiin ladattu ase. Performanssin alussa yleisö oli arkaa…

Continue Reading

9

Adressi koulukiusaamisen lopettamiseksi

  Arja Marjatsalo-Kyllästinen lähetti seuraavan viestin. Häneen saa yhteyden sähköpostitse kavereinakivempaa@luukku.com, Facebookin tai Tomin muistoadressin kautta (allaoleva linkki) Hei ylläpito. Olisiko tätä kautta mahdollista pyytää tarinoita kiusatuilta ja kiusaajilta? Olen kertonut teille työstäni ja tavoitteistani koulukiusaamisen loppumiseksi. Kerään materiaalia kirjaa varten, niinkuin kerroin. Mieleeni tuli, että jos tämän sivuston ihmiset tahtoisivat jakaa kokemuksiaan. Kirjaan tulevat…

Continue Reading

0

Wicked Problem

”A wicked problem is a problem that is difficult or impossible to solve because of incomplete, contradictory, and changing requirements that are often difficult to recognize. The use of term ”wicked” here has come to denote resistance to resolution, rather than evil. Moreover, because of complex interdependencies, the effort to solve one aspect of a…

Continue Reading

11

Hui, koulukiusaajia!

Pyydän näin ensimmäisenä anteeksi, että otan tässä kiusaamismyyttihengessä ruodittavakseni myös tämän itse ylläpitämäni sivuston kommentteja. Noh, kaipa se on ihan hyvä, ettei tälläkään sivustolla olla aivan yksimielisiä. Tuleepahan ainakin jotakin keskustelua aikaan, eikä vain lammasmaista hymistelyä joka suunnasta. Selasin läpi vanhoja artikkeleita ja niiden kommentteja, ja löysin erään kommentin johon minun oli tarkoitus vastata mutta…

Continue Reading

2

Miksi?

”Päivä yksi, tyttö heräsi aamulla, oli hiukset sekaisin, kasvot kuin haamulla, eikä kadulla, näkynyt edelleenkään ystävää, niinku ei ennenkää, eilinen elää taas tänää, eikä hän halunnut enää koskaa kouluu, joutuu, koska sattuu, kun toiset vain pahaa puhuu, tyttö oli romantikko eikä tottunu maailmaan, hän tiesi kuinka maailma jaksaa satuttaa, taas, hän kuitenkin lähti kouluun kulkemaan,…

Continue Reading

0

Kiusaamismyytit palasiksi 2

Lisäsin tämän aluksi ”kiusaamismyytit palasiksi”-artikkeliin, mutta tästä tulikin niin pitkä, että päätin tehdä tästä aivan oman artikkelin. ”Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan koululuokan hierarkkisuus on yhteydessä aggressiivisuuden esiintymiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hierarkkisissa luokissa esiintyy paljon kiusaamista. Kiusaaminen on jatkuvaa aggressiivista käytöstä. Hierarkkisessa luokassa valta keskittyy harvoille, ja siellä vallitsee nokkimisjärjestys. Aiemmin hierarkioita on pidetty välttämättöminä…

Continue Reading

4

Aikuiselle kertomisen oravanpyörä

Yksi kiusaamisen monista oravanpyöristä on aikuiselle kertominen. Kiusattua kehotetaan kertomaan aikuiselle. Aikuinen, yleensä siis opettaja, ottaa yleensä kiusatun kertomuksen todesta, mutta ei tiedä, kuinka puuttua kiusaamiseen. Opettaja yrittää tehdä jotain, mutta kiusaaminen jatkuu. Kiusattu kertoo opettajalle uudestaan, koska niin on käsketty. Ja taas opettaja yrittää tehdä jotakin, yhtä tosissaan mutta yhtä huonolla menestyksellä. Tämä oravanpyörä…

Continue Reading

1 2 3 4